NICO DEKKERS: Terugtocht naar het Paradijs. Een spirituele weg naar eenheid en harmonie via de chakra's en de Bijbel. Goes, 2009, 163 pag.
Te bestellen door € 24,50 + € 1,50 verzendkosten over te maken op rekening nummer 1529 75 152 t.n.v. N.H. Dekkers te Goes onder ver­mel­ding van ‘TnhP’ en uw volledige adres. Voor verdere informatie over publicaties en bestel­mogelijkheden zie www.nicodekkers.nl. Uitgeverij Nicomedia, Nieuwe Diep 53, 4465 AC Goes. Tel. 0113 223900. Email: nicomedia@zeelandnet.nl.

Volgens Genesis 2:8 legde de HERE God in het oosten, in Eden, een tuin aan. In de Griekse vertaling staat hier: paradijs. Het paradijs staat voor harmonie, geluk en leven. Na het eten van de boom der kennis worden de mens en zijn vrouw verdreven uit het paradijs (Genesis 3:22-24). Traditioneel wordt dit verhaal aangeduid als "de zondeval": vanwege de ongehoorzaamheid van Adam en Eva leven we in een onherbergzame wereld. Het verhaal wordt ook wel ontwikkelings-psychologisch geduid: onontkoombaar laat een mens de kinderlijke onschuld en geborgenheid achter zich om volwassen en verantwoordelijk in het leven te staan. Wat ons rest is de herinnering aan het verloren paradijs. Heimwee wordt tot verlangen: dat er voorbij deze werkelijkheid een wereld van harmonie, geluk en leven bestaat (2Corinthe 12: 4). Aan de stervende crimineel belooft Jezus: Heden zul je met Mij in het paradijs zijn (Lucas 23:43) - paradijs als gelukzalige toekomst voorbij de dood. En het einde van de Bijbel grijpt terug op het begin: voorbij het eind van de geschiedenis een nieuwe wereld met levensbomen aan waterstromen, zoals eenmaal in het paradijs (Openbaring 22: 2).

Diep in ons hart leeft het verlangen naar een betere wereld. Een wereld waar alles goed is, waar dood en geweld verdwenen zijn, waar er geen honger en armoede meer is, waar verdriet en pijn niet langer bestaan, waar alles in harmonie is (pag. 12). Die wereld lijkt ver weg. We doen ontzettend ons best om vrede en welzijn te scheppen, maar het lijkt vaak onbegonnen werk. Toch, ondanks dat alles blijft er dat verlangen naar een andere wereld. Je hebt er onbewust weet van, want je komt er zelf vandaan. Het is heel dicht bij je, een bestaan dat louter harmonie is. Hoe kom je daar weer terug? (pag. 13).

Over die terugtocht naar het paradijs schrijft NICO DEKKERS dit boek. DEKKERS is doctor in de technische wetenschappen (onder andere verbonden geweest aan de kerncentrale in Borssele). Hij is musicus (onder andere als organist en cantor verbonden geweest aan onze Protestantse gemeente te Goes). Hij heeft zich ingezet in het kader van de Spirituele Sociëteit Zeeland. Hij geeft spirituele lezingen en cursussen. De terugtocht naar het paradijs is de bewustzijnsontwikkeling van de mens, waarbij de innerlijke beleving een centrale rol speelt (pag. 5), oftewel een spirituele weg naar eenheid en harmonie via de chakra's en de Bijbel (ondertitel). Die laatste woorden typeren het boek: DEKKERS verbindt inzichten van de oosterse spiritualiteit (chakra's = energie-centra) met bijbelse wijsheid. De volgorde de chakra's en de Bijbel wordt bevestigd door de inhoud van het boek: de chakra's bieden het stramien, waarbinnen Bijbelverhalen spreken.

Het boek bevat een grote verscheidenheid van materiaal: spirituele inzichten, Bijbelverhalen, exegetische notities, wetenschappelijke gegevens, spirituele oefeningen, levenswijsheid, prachtige foto's en afbeeldingen, en zelfs een door de auteur getoonzet Amen (pag. 155). Het is duidelijk met grote liefde en wijsheid geschreven. Ik probeer eerst de hoofdlijn aan te geven. Daarna een aantal losse (soms kritische) opmerkingen. Tenslotte een evaluatie. In de hoop daarmee het boek en de schrijver enigszins recht te doen.

HOOFDLIJN

Deel A

De inleiding en het slot van dit deel zijn afgeleid van het verhaal van Adam en Eva in het paradijs. De kern daarvan is, dat we zelf de weg terug naar het paradijs kunnen bereiden, door systematisch aan de ontwikkeling van ons bewustzijn te werken (pag. 5).
Bewustwording geschiedt in drie fasen (pag. 5):
1) bewustwording van ons omgaan met de wereld en de rol van ons denken daarbij;
2) bewustwording van onze innerlijke processen en subtiele energieën;
3) bewustwording dat we deel zijn van een alles omvattende werkelijkheid.
De subtiele energieën hebben ieder een centrum in ons lichaam, dat chakra genoemd wordt.
In elk hoofdstuk 1 tot en met 6 worden telkens de drie fasen van bewustwording doorlopen
en wordt telkens één chakra-energie behandeld.
Ondanks de vertellende stijl zijn deze zes hoofdstukken systematisch opgebouwd - de B-wetenschapper verloochent zich niet. In (bijna) ieder hoofdstuk komt een aantal elementen terug:
* Een kind-ervaring.
* Een zintuig.
* Een kleur (in de volgorde van de regenboog).
* Een element.
* Belemmerende conditioneringen (zie ook pag. 140-143),
* Een aanbeveling van Jezus (zie ook pag. 144-146).
* Een chakra (zie ook pag. 133-139).
* Een subtiele energie (met een actief en een receptief aspect).
* Emoties bij belemmering van deze subtiele energie.
* Een (kerkelijk) ritueel.
* Een bede van het Onze Vader (in omgekeerde volgorde - zie ook pag. 150-155).
* Eén of meer Bijbelverhalen.
In het volgende overzicht vermeld ik die terugkerende elementen.

Verlangen naar het paradijs.

In ons leeft het verlangen naar het paradijs waar we vandaan komen. Dat verlangen is verwoord in de oerverhalen van de volkeren: verhalen over de menselijke ontwikkeling. Zo'n verhaal is ook het bijbelse paradijsverhaal. DEKKERS behandelt enkele elementen uit dat verhaal. De levensboom is de olijf: symbool van de eenheid en verbondenheid met het goddelijke. De kennisboom is de vijg: symbool van de veelheid en verscheidenheid van de stoffelijke wereld. Door de slang wordt de oorspronkelijke harmonie verstoord. De gezalfde zal de oorspronkelijke harmonie herstellen. DEKKERS gaat diep in op de betekenis van "gezalfde" en de vraag wie daarmee is bedoeld. Christenen denken direct aan Jezus Christus. Volgens DEKKERS gaat het erom onszelf te laten zalven met de goddelijke energie. Voor de terugtocht naar het paradijs dienen we onze innerlijke weg te bereiden (naar Jesaja 40: 3-5 en Lucas 3: 4-6). Als je innerlijk evenwicht hebt gevonden, is de weg gereed voor de intocht van de Heer.

1. Zekerheid.

Echte zekerheid is innerlijke zekerheid: als je helemaal bent teruggevallen op jezelf, op het diepste van je bestaan, waar je aanwezig bent los van iedere materiële gebondenheid. Daar kan je een gevoel van diepe rust en vrede overkomen (pag. 36).
* Kind-ervaring: geboren worden.
* Zintuig: reuk.
* Kleur: rood (bloed).
* Element: aarde (grond onder onze voeten).
* Belemmerende conditioneringen: gewoontepatronen en bezit.
* Eerste aanbeveling van Jezus: Geef je aalmoezen in het verborgene (Mattheus 6: 1- 4).
* Eerste chakra: stuitchakra, basischakra of wortelchakra.
* Energie: fysieke energie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: angst en woede (pag. 35).
* Ritueel: rouwdienst.
* Zevende bede: Breng ons niet in beproeving, maar red ons uit de greep van het kwaad.
* Bijbelverhalen: de rijke jongeling (Mattheus 19:16-24) en Zacheüs (Lucas 19: 1-10).

2. Vertrouwen.
Innerlijk vertrouwen is niet gebaseerd op vastleggen van en vasthouden aan het verleden, maar is geworteld in onszelf, om ons over te geven aan de stroom van het leven.
* Kind-ervaring: spelen.
* Zintuig: smaak.
* Kleur: oranje (kleur van het leven).
* Element: water (levensstroom - levend water).
* Belemmerende conditioneringen: gehechtheden.
* Tweede aanbeveling van Jezus: bidden in het verborgene (Mattheus 6: 5- 9).
* Tweede chakra: buikchakra of heiligbeenchakra.
* Energie: vitale energie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: verdriet, pijn en verwijt (pag. 46).
* Ritueel: de doop.
* Zesde bede: Vergeef ons onze schulden ...
* Bijbelverhaal: de genezing van de verlamde (Lucas 5:17-26; Mattheus 9: 1- 8 en Marcus 2: 1-12): doordat de vitale energiestromen in het innerlijk van deze mens weer op gang komen, verdwijnt zijn verlamming.

3. Innerlijke kracht.
Vanuit je innerlijke kracht met haar twee aspecten: actief / mannelijk en receptief / vrouwelijk (pag. 59-60 en 64) kun je alles aan: Als je ergens voor gaat staan, waarvan je weet dat het wezenlijk voor je is, dan schiet je geen kracht te kort, dan kun je alles aan en dan lukt het ook. Dan gebruik je je krachten niet op, maar dan put je uit het goddelijke krachtenveld en raak je nooit opgebrand (pag. 62).
* Kind-ervaring: de wereld ontdekken.
* Zintuig: zien.
* Kleur: geel (zon).
* Element: vuur.
* Belemmerende conditioneringen: normen, regels, voorschriften en wetten.
* Derde aanbeveling van Jezus: vasten in het verborgene (Mattheus 6:16-18).
* Derde chakra: zonnevlechtchakra.
* Energie: emotionele energie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: machteloosheid en onrust (pag. 60)
* Ritueel: Pinksteren.
* Vijfde bede: Geef ons vandaag het brood dat wij nodig hebben.
* Bijbelverhaal: de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15:11-32).

4. Liefde zonder grenzen.
Liefde is openheid. Openheid van jou naar buiten, naar de ander toe en openheid voor de ander, bij jou naar binnen toe (pag. 66). Dat bedoelt Jezus met je naaste liefhebben als jezelf (pag. 74). Als de tegenstelling tussen goed en kwaad is opgelost, is de liefde onvoorwaardelijk (pag. 76).
* Kind-ervaring: liefde geven (huisdier) en ontvangen (ouders).
* Zintuig: tast (handen, tong, voeten).
* Kleur: groen (natuur).
* Element: lucht.
* Belemmerende conditioneringen: voorkeurspatronen (vooroordelen, sympathieën en antipathieën).
* Vierde aanbeveling van Jezus: waar je schat is, daar zal ook je hart zijn (Mattheus 6:21).
* Vierde chakra: hartchakra.
* Energie: gevoelsenergie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: jaloezie en rivaliteit; teleurstelling, gekwetstheid en afgeslotenheid (pag. 72).
* Rituelen: tafelgebed en vredegroet bij de Avondmaalsviering.
* Vierde bede: Laat Uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel.
* Bijbelverhaal: de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan (Lucas 10:25-37) en het levenseinde van Jezus.

5. Geestelijke vrijheid. Geestelijke vrijheid is helemaal leven in het hier en nu, zonder je te laten vastleggen door verwachtingen vanuit het verleden of vooruitzichten naar de toekomst: vrij zijn als een vogel in de lucht.
* Kind-ervaring: tekenen.
* Zintuig: horen.
* Kleur: blauw.
* Element: ether (akasha-veld).
* Belemmerende conditioneringen: verwachtingen (extrapolaties uit het verleden en plannen voor de toekomst)
* Vijfde aanbeveling van Jezus: wees niet bezorgd maar let op de vogels (Mattheus 6:25-34).
* Vijfde chakra: keelchakra.
* Energie: wilsenergie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: kwaadheid en hulpeloosheid (pag. 92).
* Rituelen: pelgrimstocht.
* Derde bede: Laat Uw Koninkrijk komen.
* Bijbelverhaal: op weg gaan als Abraham (Hebreeën 11) en worden als een kind (Mattheus 18:3 en 19:14).

6. Helderheid van geest. Helderheid van geest bedoelt een open en intuïtief kennen van de werkelijkheid en van onszelf, zonder selectieve waarneming, afleidende gedachten en overheersend denken.
* Kind-ervaring: onbevangen vragen.
* Zintuig: intuïtie.
* Kleur: indigo en violet.
* Element: licht.
* Belemmerende conditioneringen: godsdienstige, wetenschappelijke en maatschappelijke vooroordelen.
* Zesde aanbeveling van Jezus: oordeel niet opdat je niet geoordeeld wordt (Mattheus 7: 1- 6).
* Zesde chakra: voorhoofdchakra (het derde oog).
* Energie: mentale energie.
* Emoties bij de belemmering daarvan: op pag. 116-117 noemt DEKKERS niet zozeer emoties, als wel gedragspatronen: iets of iemand afwijzen of ontkennen; oordelen, kritiek leveren of idealiseren; zichzelf beter voordoen of zichzelf wegcijferen.
* Rituelen: zingen.
* Tweede bede: Laat Uw Naam geheiligd worden.
* Bijbelverhaal: o.a. de genezing van een blindgeborene (Johannes 9) en de wijzen uit het Oosten (Mattheus 2).

7. Terug in het paradijs (een allegorie)
Heimwee drijft ons tot de terugtocht naar het verloren paradijs. Onderweg worden bergen geslecht en kloven gevuld (Lucas 3: 4- 6). In ons groeien zekerheid, vertrouwen, kracht, liefde, vrijheid en helderheid. God zalft ons met heilige zalfolie; het is alsof de goddelijke, kosmische energie in je neerdaalt en je volledig doordrenkt. Ze loopt over je voorhoofd, langs je keel, over je hartstreek, langs je zonnevlecht, langs je lendenen en langs de onderkant van je lichaam. En terwijl de neerwaartse stroom de opwaartse stroom telkens lager ontmoet, raak je steeds dieper afgestemd op deze kosmische energie (pag. 122). Alle bijbelse profetieën van sjaloom worden vervuld. Wat in jou zelf in harmonie is, is het ook buiten jou. Jij bent in de tuin en de tuin is in jou. Het gehele leven is de uitdrukking van jouw diepste wezen. ... Een overvloed van genade stroomt door dit leven en de glans der volmaaktheid is tot in alles openbaar geworden. Zo is God alles in allen (pag. 122-123).

Deel B.

Enkele thema's uit deel A worden hier nader uitgewerkt.

1. Bewustzijnsontwikkeling van de mens.
In aansluiting bij STEMERDING onderscheidt DEKKERS drie fasen in onze bewustzijnsontwikkeling (vergelijk hierboven het begin van deel A)
1) bewustwording van onbewuste conditioneringen (zie hieronder hoofdstuk 3).
2) bewustwording van belemmeringen / blokkeringen van onze energiestromen.
3) bewustwording van de kosmische energievelden waarvan onze energieën deel uit maken.
Dit proces van bewustwording is een persoonlijk proces. Het kan systematisch worden begeleid. DEKKERS schetst de ontwikkeling daarvan: van de oudste mysteriescholen in Egypte (4000 voor Christus), via de school van Pythagoras in Zuid-Italië en de Griekse mysteriën, tot de Joodse en christelijke mystiek. De drie fasen van de bewustwording herkent DEKKERS bijvoorbeeld in de structuur van tempels: 1) voorhof - 2) heilige - 3 Allerheiligste; en in de verheerlijking op de berg (Mattheus 17: 1-13; Marcus 9: 2-13; Lucas 9:28-36): Mozes staat symbool voor de Wet, die de relatie tot de buitenwereld regelt, Elia voor de profeten, die de ziel van de mens aanspreken. Jezus symboliseert daarbij het hogere Zelf van de mens. Als deze drie zich met elkaar verbinden, is de hereniging een feit. Die eenwording kan van een intense verlichtingservaring vergezeld gaan (pag. 131).
De Griekse mysteriën waren besloten. De bijeenkomsten van Jodendom, Christendom en Islam zijn openbaar. Dat heeft geleid tot een vervlakking. De oorspronkelijke betekenis van de ceremoniën, rituele handelingen, symbolen, liturgische teksten en Bijbelse verhalen worden vaak niet meer begrepen en aangevoeld. ... Onderdeel van de vervlakking is ook, dat de systematiek waarbij de spirituele mensen stapsgewijs naar diepere bewustwording wordt geleid, grotendeels verdwenen is. ... Het komt er nu veel meer op aan je spirituele ontwikkelingsweg zelf uit te stippelen (pag. 131). Vanuit die persoonlijke bewustwording kunnen Bijbelse teksten en religieuze rituelen opnieuw gaan spreken in hun oorspronkelijke spirituele betekenis.

2. Chakrasysteem en subtiele energie.
Subtiele energie is de aanduiding voor wat we ervaren als geestelijke kracht. Sommige mensen stralen kracht uit. Omgekeerd hebben veel mensen tegenwoordig geen energie meer en krijgen een burn-out (pag. 134). Als Jezus geneest, gaat er kracht van Hem uit (Marcus 5:27). DEKKERS verbindt deze subtiele energie met de zeven energiecentra of chakra's bekend uit de Oosterse wereld: 1. stuitchakra, 2. buikchakra, 3. zonnevlechtchakra, 4. hartchakra, 5. keelchakra, 6. voorhoofdchakra en 7. kruinchakra. Alledaagse Nederlandse uitdrukkingen verwijzen naar deze chakra's (als je vlinders in je buik voelt, stroomt de energie van het tweede chakra, het buikchakra, ongehinderd, pag. 134; enz. enz.). De relatie tussen de eerste zes chakra's en verschillende energieën kwam al in deel A van het boek aan de orde. Het zevende chakra of kruinchakra werd daar nog niet genoemd. Het heeft geen correspondentie met een bepaald orgaan. Via dit chakra komt de verbinding tussen de lichaamsenergieën en de kosmische of goddelijke energie tot stand (pag. 136): als je in de zevende hemel bent, ben je op het toppunt van gelukzaligheid en stroomt de energie vrij door het zevende chakra  (pag. 135). 
De energieën van de eerste zes chakra's hebben elk een actieve en een receptieve pool. Als die in balans zijn, ontstaat er ruimte voor de Kundalini: de langs de ruggegraat omhooglopende energiestroom. Als het zevende chakra geopend is, kan de Kundalini daardoor naar buiten stromen en de kosmische energie in het lichaam indalen: de mystieke eenwording van de mens met God - het paradijs waar we onbewust naar verlangen. Juist in onze tijd heeft de wereld een transformatie nodig. De oplossing ligt in onszelf. Wanneer wij zelf in alle opzichten innerlijk in balans zijn en in verbinding komen met de kosmos en onszelf, dan zijn we deel van de verandering geworden (pag. 136). Aan die innerlijke balans kunnen we werken door de drie fasen van bewustwording (zie hierboven hoofdstuk 1).
De zeven chakra's worden weerspiegeld in de Bergrede (hoofdstuk 4), het Onze Vader (hoofdstuk 6) en andere Bijbelgedeelten; in de structuur van kerkgebouwen (kruisvorm is lichaamsvorm) en in de kerkelijke liturgie. Daarom kunnen teksten, lezingen, liederen en gebeden en ook de muziek je in de kerk helpen je innerlijke energieën vrij te maken en in balans te komen (pag. 139).

3. Conditioneringen.
Met elk van de eerste zes chakra's correspondeert een behoefte. Om aan die behoeften te voldoen maken we ons denk- en gedragspatronen eigen: conditioneringen. In de hoofdstukken van deel A zijn deze conditioneringen al genoemd.
1. Behoefte aan bestaanszekerheid    > gewoontepatronen en bezit
2. Behoefte om in verbondenheid te leven    > gehechtheden aan mensen, dingen en organisaties
3. Behoefte om erbij te horen       > normen, regels, voorschriften en wetten
4. Behoefte aan waardering > voorkeurspatronen: sympathieën en antipathieën
5. Behoefte aan individuele vrijheid > verwachtingen vanuit het verleden en naar de toekomst
6. Behoefte aan erkenning > religieuze, maatschappelijke en wetenschappelijke vooronderstellingen
In dit hoofdstuk staat een uitvoerige vragenlijst om ons onze conditioneringen bewust te maken; met de bedoeling de patronen die we niet meer nodig hebben achter ons te laten. Door je de achtergrond ervan bewust te worden, zul je er een aantal kunnen laten verdwijnen. ... En als het je gelukt is je geprogrammeerdheden en conditioneringen achter je te laten, dan is het niet meer je denken dat, voordat je iets ervaren hebt, al aangeeft hoe je moet handelen. Dan kan je op al die momenten weer zelf direct gaan ervaren en daarnaar handelen (pag. 143).

4. Zes aanbevelingen uit de Bergrede.
Jezus is niet gekomen om de Wet en de Profeten te ontbinden, maar om ze te vervullen (completeren - Mattheus 5:17; over Wet, Profeten en Jezus zie ook hierboven hoofdstuk 1 over de verheerlijking op de berg). De Wet gaat over onze relatie tot de wereld om ons heen. De Profeten gaan over onze gevoelens en emoties. Jezus leert ons hoe we weer helemaal kunnen zijn wie we echt zijn. Hij geeft daartoe een zestal aanbevelingen in de volgorde van de chakra's. In de hoofdstukken van deel A zijn deze aanbevelingen al genoemd.
1. Mattheus 6: 1- 4 geef aalmoezen in het verborgene
2. Mattheus 6: 5-15 bid in het verborgene
3. Mattheus 6:16-18 vast in het verborgene
4. Mattheus 6:19-21 verzamel je schatten in de hemel
5. Mattheus 6:25-34 wees niet bezorgd
6. Mattheus 7: 1- 6 oordeel niet
'Je Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen'. Met dit verborgene wordt het innerlijk van de mens bedoeld (pag. 144).

5. Emoties en gevoelens.
De spirituele energie in je innerlijk stroomt niet altijd onbelemmerd. Verstoringen worden merkbaar als gevoelens en emoties ... De verstoring van elke chakra-energie kent zijn eigen soort emoties en gevoelens (pag. 147). Het is belangrijk ons onze gevoelens en emoties bewust te worden, omdat
- onderdrukte gevoelens en emoties zich kunnen uiten in lichamelijke klachten en kwalen;
- gevoelens en emoties kunnen wijzen op nog resterende conditioneringen (hoofdstuk 3).
Ter wille van de bewustwording geeft DEKKERS een checklijst om gevoelens en emoties te noteren.
Onevenredig sterke emoties, onverklaarbare gevoelens van onbehagen en lichamelijke aandoeningen kunnen teruggaan op een gebeurtenis in het verleden, die toen een heftige reactie teweeg bracht. Als je het gebeurde van toen niet goed hebt verwerkt, kan dezelfde heftige emotie opnieuw optreden wanneer dat niet nodig is. Het kan ook zijn dat je je leven zo bent gaan inrichten dat je alle situaties waarbij zo'n emotie kan optreden tracht te vermijden. In beide gevallen wordt de vrije doorstroming van je energie beperkt (pag. 148). Bewustwording kan helpen om de niet-verwerkte emotie alsnog te verwerken en daardoor de geblokkeerde energie weer te laten stromen.
Door bewustwording van onze innerlijke processen kunnen we ons bevrijden van de belemmeringen in onze energiestromen. Dan ga je je weer zeker voelen, dan heb je weer vertrouwen, dan kom je weer terug bij jezelf en ervaar je je innerlijke kracht, dan ben je weer open naar binnen en naar buiten, dan voel je je weer vrij en dan ben je weer helder van geest [hierin herkennen we de zes hoofdstukken van deel A]. En dan gaat de wereld er heel anders voor je uitzien. Dan wordt het weer een paradijs (pag. 148).

6. Onze Vader.
Het bijzondere van het Onze Vader is niet de inhoud van de beden op zich, maar dat de zeven beden achtereenvolgens verbonden zijn met een chakra-energie. Dát is het bijzondere, dat Jezus met dit gebed heeft willen onderwijzen. Vanaf de eerste bede aan het begin van het Onze Vader tot en met de zevende en laatste bede roepen we de kosmische of goddelijke energie aan om vanaf het zevende tot en met het eerste chakra in ons in te dalen (pag. 152).
Onze Vader in de hemel 7e chakra gebed om zalving met kosmische energie
Laat Uw Naam geheiligd worden 6e chakra gebed om helderheid van geest
Laat Uw Koninkrijk komen 5e chakra gebed om geestelijke vrijheid
Laat Uw wil gedaan worden 4e chakra gebed om onvoorwaardelijke liefde
Geef ons vandaag ons brood 3e chakra gebed om innerlijke kracht
Vergeef ons onze schulden 2e chakra gebed om verbondenheid met alles om ons heen
Breng ons niet in beproeving 1e chakra gebed om innerlijke zekerheid
Met deze zeven beden heb je gevraagd om de zalving met de kosmische of goddelijke energie, dat die evenals de zalfolie jouw hele wezen mag doordringen. En als al deze beden in jou in vervulling zijn gegaan, dan ben je zelf een gezalfde geworden. Dan ben je weer terug in het paradijs en pluk je van de vruchten van de levensboom (pag. 154). We besluiten ons gebed vaak met het woord Amen. Volgens DEKKERS gaat dit woord terug op de aanroep van de Egyptische zonnegod Amon of Amen-Ra en heeft het verwantschap met de oerklank Om uit het Sanskriet: de samengestelde klank van al wat geschapen is (pag. 154). Aan het einde van het Onze Vader bekrachtig je daarmee de roep uit de zeven beden die eraan vooraf gaan; de roep om vereniging met de kosmische energie, dat die in jou mag indalen en jij je daarvoor mag openstellen (pag. 154-155). DEKKERS besluit zijn boek met een mantra waarin Amen en Om verenigd zijn.

OPMERKINGEN
Levenswijsheid.
Theologie.
Exegese.
EVALUATIE
  1. Het paradijs is een bijbels beeld (Genesis 2 en 3). Voor mijn besef spreekt de Bijbel niet zozeer van een terugtocht naar het (verloren of vergeten) paradijs, maar van een weg naar Gods toekomst (die ook met paradijselijke beelden wordt geschilderd: Openbaring 22). Daarin klinken andere bijbelse verhalen mee: als Abraham onderweg zijn naar het beloofde land; als Israël op weg zijn door de woestijn naar het land van melk en honing; als pelgrims op weg zijn naar Jeruzalem. Gelovigen zijn mensen op weg naar een beter, hemels vaderland (Hebreeën 11:13-16). Bunyan schrijft over onze pelgrimsreis naar de eeuwigheid; Tersteegen zingt ervan: Komt, vatten wij dan moed naar d' eeuwigheid te streven (Gz 441). In één zin samengevat: door het leven heen zijn we op weg naar de Heer. Mijn vraag blijft of die weg precies dezelfde is als de spirituele weg van bewustwording. 
  2. Een tweede vraag betreft de visie van DEKKERS op de Bijbel. Door heel de Bijbel heen vindt hij verwijzingen naar onze spirituele weg; of ten minste verhalen die kunnen worden gelezen als symbolen daarvan. Bij sommige Bijbelgedeelten kan ik dat meemaken. Neem de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15:11-32 - pag. 62-64): een diepzinnig verhaal met vele lagen. Maar ik denk dat er ook heel andere soorten Bijbelteksten zijn: geboden, klachten, praktische wijsheid, donderpreken, sterke verhalen, liefdesliederen, pastorale brieven, apokalyptische visioenen, en ga zo maar door. Dogmatische exegese vond in elke Bijbeltekst de verzoening door Christus. Materialistische exegese vond in elke Bijbeltekst de klassenstrijd. Ik voel er weinig voor om nu de hele Bijbel te moeten gaat lezen door een spirituele bril. De Bijbel kent een enorme verscheidenheid. Gods Woord is voortdurend met zichzelf in gesprek. 
  3. Een ontroerende samenvatting geeft DEKKERS in de gelijkenis van de terugtocht naar het paradijs (pag. 120-123). Misschien mag je zo'n geloofsgetuigenis niet theologisch analyseren, maar ik kan het toch niet laten.
    * Wat DEKKERS de goddelijke, kosmische energie (pag. 122) noemt, noem ik de Heilige Geest. De mystieke ervaring die hij hier verwoordt, herken ik in een klassieke gereformeerde tekst als Dordtse Leerregels III/IV 12 (over de wedergeboorte) en in een eigentijds lied als Gz 487 van Huub Oosterhuis: De Heer heeft mij gezien en onverwacht / ben ik opnieuw geboren en getogen. Maar God is niet enkel in ons (de Heilige Geest), God gaat ons ook eindeloos te boven (God de Vader); en onze Verlosser is Jezus (Zoon van God). Die aspecten wil ik er graag alle drie in houden: God Drie-enig. - Hetzelfde met andere woorden: DEKKERS schrijft over de ervaring van God - in mijn woorden: de Heilige Geest. Maar God is méér dan onze ervaring. God is in de hemel - dat betekent ook: aan onze waarneming en ervaring onttrokken. Jezus leefde eeuwen geleden op aarde, maar nu is Jezus verborgen bij God (Colossenzen 3: 3) - tot Hij komen zal. Dán zullen we Hem zien (Openbaring 1: 7).
    * Wat in jou zelf in harmonie is, is het ook buiten jou. Jij bent in de tuin en de tuin is in jou. Het gehele leven is de uitdrukking van jouw diepste wezen. ... Zo is God alles in allen (pag. 122-123). Hier is de voleinding al werkelijkheid. Zo kan ook de Bijbel spreken, bijvoorbeeld in het Johannes-Evangelie: wie gelooft, heeft eeuwig leven. Maar in de Bijbel en in ons leven staat daartegenover de ervaring van gebrokenheid en onrecht, lijden en dood. We bidden Uw Koninkrijk kome! omdat Gods Rijk er nog niet is; en wij zijn nog niet in Gods Rijk.
  4. DEKKERS schrijft prachtig over open staan voor mensen, mensen onbevooroordeeld tegemoet treden en mensen liefde geven. Toch is deze spirituele weg in wezen een eenzaam avontuur. Het proces van bewustwording is een persoonlijk proces, waarbij ieder individu zijn eigen ontwikkeling doormaakt (pag. 128). In de allegorie Terug in het paradijs (pag 120-123) spelen medemensen geen wezenlijke rol. Ik denk dat daar twee kanten aan zitten. Dat ieder zijn / haar eigen weg gaat, is een eeuwenoude bevindelijke waarheid. Tot het einde toe: ieder mens komt persoonlijk voor de Heer te staan (Romeinen 14:12). Maar onze persoonlijke weg gaan we samen. Een bijbels beeld is de woestijntocht naar het beloofde land. Die tocht maakt Israël als volk. Met alle toestanden vandien - Mozes kon er boeken van schrijven. En over onze pelgrimsreis naar de eeuwigheid dicht Tersteegen: Komt, kindren tot elkander en wandelt hand in hand! Verblijdt u in elkander in dit onzalig land! (Gz 441: 9).
Chakra's en de Bijbel verbinden - een gedurfd experiment. Passend in onze tijd waarin wereldreligies elkaar ontmoeten en veel mensen verlangen naar eenheid en harmonie. DEKKERS geeft te denken.

terug naar boeken

TERUG NAAR INDEX