*
Iedereen leest de Bijbel selectief. Vaak onbewust. Ook mensen die
zweren bij de Bijbel "van kaft tot kaft". Ik herinner me een voorbeeld
uit mijn studententijd (jaren '70). We (een groep theologische
studenten) waren in gesprek met een hoogleraar theologie van een zeer
orthodox kerkgenootschap. Het ging over het huwelijk; en dan niet over
de tegenstelling trouwen of samenwonen; maar over trouwen of ongetrouwd
blijven. Volgens de rechtzinnige professor was het klip en klaar: getrouwd zijn is de Bijbelse
norm, lees het maar na in Genesis 2. Toen wij daar tegenin brachten dat
Paulus daar toch anders over dacht (1Corinthe 7: 7- 8:
Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ik zelf -
namelijk ongehuwd), was zijn reactie: ja maar dat is tijdgebonden. We
konden hem met geen mogelijkheid duidelijk maken dat óók
hij de Bijbel selectief las: de éne tekst wel normatief (Genesis
2), de andere niet (1Corinthe 7).
* We zien in de Bijbel zélf al een voortdurende discussie tussen
verschillende gedachten en gevoelens. Ik schreef daarover
een uitvoerig artikel.
Elk belangrijk onderwerp wordt in de Bijbel van verschillende kanten
belicht. Zoals de schepping: het éne verhaal in Genesis 1 - een
ander verhaal in Genesis 2 (mw. Lautenbach schrijft daarover op pag. 12).
Zoals Jezus, op Wie maar liefst vier Evangelisten elk hun eigen licht
laten schijnen. Het is veel erger dan: sommige Bijbelgedeelten spreken
je meer aan en andere minder. De Bijbel zélf is her en der een pittig debat
tussen tegenstrijdige standpunten. We vinden in de Bijbel geen gesloten logisch
systeem (historie - dogmatiek - wetboek). De Bijbel is Gods Woord -
in gesprek met zichzelf.
De grootste eer die je de Bijbel kunt bewijzen is niet zweren bij "van
kaft tot kaft". Je bewijst de Bijbel meer eer door hem van kaft tot
kaft te